برگزاری بیست و هشتمین نشست علمی
بیست و هشتمین نشست علمی با عنوان «شاخصهای امنیت آموزش خانواده» برگزار شد.
به همت مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری نشست علمی در رابطه با موضوع شاخصهای امنیت آموزش خانواده با حضور سرکار خانم فاطمه امیدی در تاریخ 20 آبان 1402 برگزار گردید.
خانم امیدی معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری در ابتدای نشست علمی شاخص های امنیت آموزش خانواده در مدرسه الزهرا سلام الله علیها شهرستان لردگان گفت: بنا به فرموده مولی متقیان حضرت علی علیه السلام دو نعمت مهم هستند که قدر دان آن نیستیم ۱. امنیت ۲. صحت و سلامتی. وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم برای امنیت از واژه هایی مثل امن ، سکینه و اطمینان نام برده شده است ادامه داد نخستین دعا و درخواست حضرت ابراهیم هنگام ساخت کعبه این بود پروردگار کعبه را محل امنیت برای زائران آن قرار دهد. احساس ایمنی نخستین شرط برای زندگی انسان و سکونت در منطقهای است که به سر می برندو خداوند متعال هدف از تشکیل خانواده را رسیدن به آرامش و امنیت می داند.
از بین مباحث امنیت ؛ امنیت روانی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ ابراهام مزلو یک هرم از نیازهای انسان دارند که در رتبه بندی هرم نیازهای وی بعد از نیازهای فیزیولوژیکی دومین نیاز را نیاز به امنیت می دانند. اگر نیاز به امنیت به درستی تأمین نشود نیازهای بعدی هم برآورده نخواهد شد.
خانم امیدی در ادامه به امنیت آموزش و آموزش خانواده پرداخته و خاطر نشان کرد که امنیت آموزش اشاره دارد به محیطی که تهدیدات و خطرات در آن محیط آموزشی در نظر گرفته شده و افراد متولی در برابر اینها احساس مسؤولیت می کنند و تلاش می کنند آن مشکلاتی را که در آن محیط است حل کنند. یک بعد سخت افزاری آموزش خانواده که باید از آسیب های محیطی به دور باشد و یک بعد نرم افزاری به این معنا که در آموزش خانواده باید آن اطلاعات آگاهی هایی که لازم است به افراد خانواده داده شود. از جمله مهم ترین این آموزش ها؛ آموزش هدف ومفهوم زندگی است؛ مقوله هایی مانند عدم مسؤلیت پذیری، بی اعتمادی، عدم وفاداری و صمیمت و خودکشی در نتیجه بی هدفی و بی معنا بودن مفهوم زندگی شکل میگیرد. از دیگر موارد آموزشی مورد نیاز خانواده آموزش روابط صحیح همسران وشیوه های تحکیم خانواده است.
همچنین مدیریت مسائل اقتصادی خانواده، فرزندآوری، تربیت اصولی و بنیادی فرزندان، آموزش و انتقال صحیح مفاهیم دینی به فرزندان ، توجه به سلامت روانی فرزندان و تحصیلات ایشان، اموزش حیا، عفاف و حجاب، تربیت جنسی فرزندان و در کل مهارت های پدر بودن و مهارتهای مادربودن از جمله آموزش های ضروری در حیطه خانوده است. خانم امیدی گفت: آموزش صحیح خانواده و عملی کردن این آموزه ها نیاز به پیش شرطی به نام امنیت دارد که زمینه ساز بستری امن برای یاددهی و تربیت است.
برخی از مهمترین شاخصههای امنیت آموزش خانواده پرداخت از جمله: این مدرس دانشگاه در ادامه به
اولین شاخص امنیت آموزش خانواده عبارت است از: آموزش حقوق متقابل( و مسؤلیت در برابر آن حقوق) و احترام متقابل اعضاء خانواده بخصوص زن و مرد. زن و شوهر بدانند که گوهر وجودی ایشان یکی است و برتری هیچ یک بر دیگری در دین ما پذیرفته نیست. احترام و رعایت ادب در خانواده موجب صمیمت و حفظ نظام خانواده می شود. اگریکی از زوجین رعایت ادب و احترام نمی کند دیگری با رعایت ادب و احترام به وی اموزش دهد. امام علی علیه السّلام می فرمایند: " هرگاه در دیگری اخلاق ناپسند ی را دیدی بپرهیز که آنگونه در خودت نباشد " دومین شاخص قدردانی اعضای خانواده از همدیگر است؛ خالصانه کارکردن برای اعضاء خانواده، بدون چشم داشت لطف کردن در حق یکدیگر موجب صممیت و محبت در خانواده می شود و رضایت افراد را بالا می برد. شاخص سوم معاشرت به معروف است: پرهیز از تحقیر، ناسزا، تنبیه جسمی و غیر جسمی در ابعاد مختلف آن و... چهارمین شاخص اعتماد و اطمینان نسبت به یکدیگر هست که با رعایت حدود الهی بدست می آید. از فاکتورهای مهم در امنیت روانی افراد و احساس آرامش، اطمینان داشتن نسبت به یکدیگر و پیش بینی پذیر بودن افراد در شرایط مختلف هست. و نهایتاً تربیت دینی فرزندان به صورت بنیادی و ریشه ای است نه به صورت رو بنایی و صرف تقید به ظواهر؛ بلکه با آموزش مهارتهای حل مسئله، آموزش تفکر انتقادی و یاد دادن این مهم به فرزندان که آنچه انجام می دهد چقدر به سود اوست و چه هزینه هایی از جهت عمر، وقت، امکانات و... باید بابت ان صرف نماید آیا خداوند متعال رضایت به این کار دارد... تا فرزندان یاد بگیرند عاقبت اندیشی کنند و نسبت به مسائل فهم عمیق داشته باشند. و در نتیجه ایمان پایداری داشته باشند.