نگرش فقه اسلامی به سقطجنین عمدی در تأمین امنیت جسمی و روانشناختی زن مسلمان |
کد مقاله : 1525-WFS |
نویسندگان |
جعفر سحرخیز * |
چکیده مقاله |
امنیت و احساس نسبی رهایی از خطر، نقش زیربنایی و بنیادی در حیات انسان دارد که رهاورد این احساس، امنیت و آرامش جسمی و روانی است. در این میان، خانواده بهعنوان اصلیترین نهاد اجتماعی، نقش محوری در ایجاد و ارتقای امنیت جامعه انسانی دارد؛ حالآنکه در جوامع کنونی تغییر در ساختار خانواده و کاهش تعداد فرزندان، تهدیدی برای امنیت خانواده محسوب میشود؛ چه آنکه علیرغم اهمیت مسئله حیات در اسلام و همچنین وجود ممنوعیتهای مذهبی و مانعهای قانونی سقط عمدی واقعیت جامعه ایران حاکی از آن است که میزان سقطجنین عمدی در کشور روبهافزایش است. ازآنجاکه این پدیده آثار و تبعات زیادی به دنبال خود آورده و سلامت و امینت جسمی و روانی خانواده و جامعه را با مشکل مواجه میکند، در مقاله حاضر به روش توصیفی - تحلیلی ادله حرمت سقطجنین و احکام تکلیفی مترتب بر آن بررسی شده است. بهویژه آنکه بر اساس پژوهشهای انجام شده بین میزان اعتقادات مذهبی افراد و عدم اقدام به سقطجنین عمدی ارتباط و همبستگی بالایی وجود دارد. بر اساس نتایج پژوهش، دیدگاه کلی فقه شیعه بر اساس آیات، روایات و ادله عقلی، عدم جواز یا حرمت سقطجنین در هر یک از مراحل تطور و تحول جنین قبل از ولوج روح و بعد از ولوج روح میباشد. تنهـا تفاوتی که بین قبل ولوج روح و بعـد ولـوج روح میکند این است که در قبل از چهارماهگی و ولوج روح بـا عـروض برخی از عناوین فقها در موارد خاص اجازه سقطجنین را دادهاند. برخلاف بعد چهارماهگی و ولوج روح که سقطجنین مطلقاً حرام میباشد. |
کلیدواژه ها |
امینت، خانواده، سقط، جنین، ولوج روح، حرمت سقطجنین. |
وضعیت: پذیرفته شده |